Vaativa lääkinnällinen kuntoutus

Fysioterapia on terapiaa, jossa keskitytään hoitamaan sairauksista, vammasta, onnettomuuksista tai vanhenemisesta seuranneita liikkumisvaikeuksia ja muita puutteitä fysikaalisessa suorituskyvyssä. Toisaalta fysioterapiaa käytetään myös parantamaan suorituskykyä esimerkiksi huippu-urheilussa. Fysioterapian harjoittaja on fysioterapeutti.

Fysioterapia on osa julkista ja yksityistä sosiaali-, terveys-, ja kuntoutuspalvelujärjestelmää. Fysioterapiassa arvioidaan kuntoutujan terveyttä, liikkumista, toimintakykyä ja toimintarajoitteita hänen toimintaympäristössään. Arvioinnin perusteella laaditaan fysioterapiasuunnitelma, jota myös seurataan.

Fysioterapian menetelmiä ovat toimintakykyä edistävä ohjaus ja neuvonta, terapeuttinen harjoittelu, manuaalinen ja fysikaalinen terapia sekä apuvälinepalvelut. Kuntoutujaa aktivoidaan ja ohjataan ottamaan itse vastuuta omasta terveydestään, toimintakyvystään ja niiden edistämiseen liittyvistä valinnoista yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa.

VAATIVA LÄÄKINNÄLLINEN KUNTOUTUS (mm. Kelan maksusitoumuksilla ja sairaanhoitopiirin palvelusetelillä)
Neurologinen, tules- ja reuma

Yksilöllinen kuntoutus perustuu asiakkaan yksilöllisiin kuntoutustavoitteisiin, mitkä on laadittu yhdessä asiakkaan ja mm. lääkärin ja fysioterapeutin kanssa. Kuntoutustavoitteiden lähtökohtana on perusterveydenhuollossa laadittu kuntoutussuunnitelma sekä alkuvaiheen haastattelut ja arvioinnit. Tavoitteet laaditaan pääasiassa GAS-menetelmällä.
Kuntoutuksessa edistetään työ- ja toimintakykyä sekä selviytymistä päivittäisissä toiminnoissa ja elämän ympyröissä.
Aktiivinen osallistumintn ja oman toiminnan lisääminen ovat vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen keskeisiä teemoja. Kuntoutuksessa pyritään löytämään ja hyödyntämään omia voimavaroja ja pitämään huolta omasta hyvinvoinnista.

KOHDERYHMÄ

Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen myöntämisperusteena on sairaus tai vamma sekä sairauteen tai vammaan liittyvä suoritus- ja osallistumisrajoite. Kuntoutujalla tulee myös olla huomattavia vaikeuksia arjen toiminnoista suoriutumisessa.
Kuntoutustarpeen arvioinnissa otetaan huomioon mahdollisimman laajasti henkilön toimintakykyyn vaikuttavat tekijät.

Esim.
* vaikeavammaiset
* neurologiset sairaudet kuten aivoverenkiertohäiriöt, MS, Parkinson
* lihassairaudet
* CP
* selkäydin- tai aivovammat
* reuma

Pitkän kokemuksen ja koulutusten tuomalla ammattitaidolla myös lasten kuntoutus on meille tuttua. Erityisryhmien kuntoutusta tekevät kaikki fysioterapeutit.