Niqama/Q2-tuoli-selän painovoimavenytys

*estää selän ennenaikaista rappeutumista
*hoitovaikutus koko selän alueelle,
niskasta lantioon
*helppo ja turvallinen käyttää ilman avustajia
*pienet kallistuskulmat 0-20°, ei terveysriskejä
*tehokas, jo 10 min hoitojakso riittää
*motorisoitu toiminta, portaaton kallistus

Selän venytys Q2 tuolissa

InnoSuomi 2002 -palkittu tuote

PAINOVOIMAVENYTYSHOIDOLLA HYVIIN TULOKSIIN
Selkäsairauksien ja -vaivojen hoidossa
Niqama -venytyshoidon tehokkuus perustuu kahteen asiaan: selän alueen lihakset rentoutuvat ja selkänikamien välilevyihin kohdistuva paine vähenee. Tuloksena on usein aivan välitön selkäkivun väheneminen – jopa loppuminen.
Hermoja painavat välilevynpullistumat saadaan usein palautumaan ja kipuja aiheuttavat lihasspasmit poistumaan. Niqama -terapia ei ainoastaan poista kipuja, vaan vaikuttaa suoraan niiden aiheuttajiin. Tuloksena on, että välilevyjen kuntoutuminen nopeutuu ja selän toimintakyky normalisoituu.
On arvioitu, että jopa 80 % selkäleikkauksista olisi voitu korvata venytyshoidoilla. Vain vakavissa sairauksissa ja erikoistapauksissa, kuten vaikea nivelreuma, vaikea osteoporoosi, vaikea verenpaine- tai sydäntauti, venytyshoitoa ei suositella.
Selän toimintakyvyn ylläpidossa
Selkäongelmien ennaltaehkäisyssä välilevyjen toimintakyvyn ylläpitäminen ja niiden rappeutumisen hidastaminen ovat tärkeimpiä tavoitteita. Niqama -venytyshoidolla nämä tavoitteet toteutuvat.

Niqama -venytyksessä välilevyihin kohdistuva paine vähenee, jolloin niiden ytimet imevät menettämiään nesteitä ja palaavat toimintakykyisiksi. Kun ydin on kunnossa, koko välilevy on kestävämpi rappeutumista edistäviä traumoja vastaan. Niqama -traktiohoidolla selän fysiologista ikää voidaan näin huomattavasti jatkaa, mikä käytännössä merkitsee laadullisesti parempia, selkäkivuttomia elinvuosia.
Niqama -laitteilla on saatu hyviä kokemuksia myös lapsuusiässä ilmenneiden selän ryhtivirheiden korjaamisessa ennen niiden kehittymistä vakaviksi selkäsairauksiksi.

HOITOALUEET
Yleistäen voidaan sanoa venytystuolin soveltuvan selän lihaskireydestä ja -spasmeista sekä välilevyn rappeutumisesta ja traumoista aiheutuvien, eri puolilla kehoa ilmenevien oireiden ja kiputilojen hoitoon ja ehkäisyyn.
Hoitoalueina ovat siten mm.
– niskan, kaularangan ja hartia-alueen jännitystilat ja vaivat
– iskias, noidannuoli ja muut lanneselän kiputilat
– lonkkakivut, risti-suoliluun oireyhtymät
– selkärangan eri tasoilla olevat, hermojuuriperäiset vaivat
– erilaiset selän ryhtivirheet
Koska selän jokaisesta nikamavälistä lähtee hermoja kehon eri osiin ja sisäelimiin, on luonnollista, että Niqama -venytyshoidolla on positiivisia vaikutuksia kehon moniin toimintoihin. Myönteisiä kokemuksia on rekisteröity vaikutuksista mm. jalkojen laskimoverenkiertoon, lymfanestekiertoon, suoliston ja sisäelinten toimintoihin. Niqama -terapian on todettu auttavan myös korvien tinnitukseen.

TUOLIN KÄYTTÖ
HELPPOKÄYTTÖINEN JA TEHOKAS
Tuolin turvallinen venytys tapahtuu painovoiman avulla, motorisoitua laitetta kallistamalla. Kallistuskulma on enimmillään 20°. Patentoidun, lähes kitkattoman MFS (Minimun Friction System) rullaston jokainen rulla pyörii itsenäisesti. Rullaston ansiosta selän tuloksekas venytys onnistuu jo pienillä kallistuskulmilla ja hoitovaikutus kohdistuu koko selkään niskasta lantioon. Jo 10 – 15 minuutin hoitojakso on riittävä.
Kun olet käynyt yhden kerran ohjatusti venytyshoidossa, voit käyttää tuolia itsenäisesti milloin tahansa sinulla on hetki aikaa. Et tarvitse valmisteluja, vaatteiden vaihtoa tai avustajia. Istahda vain tuoliin, kiinnitä lanneturvavyö, nojaa taakse ja kallista sormenpäiden painalluksilla laite sinulle sopivimpaan venytysasentoon. Ja rentoudu!
Selkävaivaisenkin on helppo asettua tuoliin ja hoitoasento on miellyttävä ja rentouttava.

Pyydä ensimmäiselle kerralle ohjaus, sen jälkeen sinun onkin helppo tulla hoitamaan selkääsi silloin, kun sinulle sopii.

HINTA: 6 € /kerta itsenäisesti
10 kerran sarja 40 €
Ohjauskerta fysioterapiahinnaston mukaan aikaveloituksena.