Vyöhyketerapia

Klassinen vyöhyketerapia on jalkapohjien vyöhyketerapia.  Sillä ei ole yhteyksiä hermorata- tai akupunktiokäsittelyihin.

Jalkapohjien vyöhyketerapia

Vyöhyketerapian perusajatus lähtee siitä kokemusperäisestä havainnosta, että ihmisen koko keho on pienoiskoossa heijastuneena jalkateriin. Vyöhyketerapian tarkoituksena on hieromalla jalassa olevia kipeitä paikkoja poistaa niissä oelva arkuus ja sitä kautta itse kohde-elimessä oleva häiriö.

Vyöhyketerapialla pyritään stimuloimaan kehon omaa puolustusmekanismia, jotta ihminen itse torjuisi tietyn sairauden.

Jalkaterissä esiintyvät kivut eivät luonnollisesti aina ole heijastuneita kipuja.  Kivun syy voi olla itse jalassa.  Useimmiten tällainen kipu tuntuu myös ilman painallusta.

Hoidon jälkeisenä iltana tai parina seuraavana päivänä elimistö antaa positiivisen palautteen hoidosta.   Fysiologisesti tarkasteltuna ne ovat seurausta kohde-elinten parantuneesta verenkierrosta ja vilkastunesta aineenvaihdunnasta.  Myös hoidettavan sairauden oireet voivat pahentua ja kivut lisääntyä käsittelyn jälkeen.  Positiivisina reaktioina voidaan mainita rentoutuminen, unen syveneminen sekä fyysisen ja henkisen vireyden lisääntyminen.

Hoidon kulku

Hoitoaika on n. tunti, josta n. 45 min käsittelyä ja loppu 15 min lepoa. Hoitotiheys riippuu vaivan laadusta ja sen kestosta sekä hoidon aiheuttamista reaktioista.Tavallisin hoitotiheys on kerran viikossa.  Hoitotiheyteen vaikuttavat vaivan laatu ja sen kesto. On erittäin vähän sairauksia, joihin vyöhyketerapialla ei voitaisi antaa minkäänlaista lievitystä (esim. rakenteelliset viat, psyykkiset vaivat).

Eräänlaisen ohjeena voidaan pitää, että jos 3-5 hoitokerran jälkeen ei ole saavutettu mitään lievitystä potilaan vaivoihin, on turha jatkaa.  Keskimääräinen hoitosarja on n. 10 kertaa.  Luonnollisesti hoitoa kannattaa jatkaa niin kauan kuin edistymistä on havaittavissa.

Vyöhyketerapialla on saavutettu hyviä tuloksia

– vauvojen koliikkivaivat
– lasten kasteluongelmat
-poskiontelotulehdukset (limaneritys lisääntyy)

-astma (hengitystiehyeitten avaaminen, liman ja eritteiden poistuminen lisääntyy)

-fibromyalgia=sidekudosreuma (kivunpoisto, vaatii ylläpitävää hoitoa esim. kuukauden välein, hoitotiheys on määriteltävä jokaisen potilaan kohdalla erikseen)

– turvotukset, aineenvaihdunnan häiriöt (lisää aineenvaihduntaa)
– virtsan karkailu

– levottomat jalat

– unihäiriöt

– stressi

Vyöhyketerapialla ei hoideta sairauksia vaan ihmistä

Vyöhyketerapia ei kilpaile koululääketieteen kanssa.

Fysiohuoneella vyöhyketerapiaa antaa fysioterapeutti, MST Armi Ratamaa.