Uutta Fysiohuoneella: Faskiamanipulaatio

Faskia on sidekudosverkko kaikkialla ihmisessä, se yhdistää kudoksia ja lihaksia toisiinsa. Se toimii välittävänä siltana nivelten yli. Se on erittäin tiheään hermotettu kudos ja sen tärkein tehtävä on liikkeen säätely, koordinaatio, tasapaino ja voimansiirto.

Faskia on rakenteeltaan kolmekerroksinen ja näiden kerrosten tulisi liukua toisiinsa nähden. Faskia ei veny. Kerrokset voivat liimautua toisiinsa tulehduksen, liian rasituksen tai arven vuoksi. Siitä seuraa ongelmia voimantuotossa ja tasapainossa, liikerajoitusta ja kipua paineeseen reagoivien hermopäätteiden ärtyessä. tilannetta voi verrata siihen, että liimaa paidan kiinni kylkeensä ja sitten yrittää nostaa kättä.

On syytä epäillä ontelmia faskian toiminnassa, jos on kipu, liikerajoite tai voimantuotto-ongelma, mille ei löydy selitystä. Oire, mihin mikään ei tunnu auttavan. usein taustalta löytyy faskian ongelma.

Ongelmia voi hoitaa faskiamanipulaatioon kouluttautunut fysioterapeutti, joka pystyy toteamaan ongelman ja käsittelmemään manuaalisesti. hoidon tavoite on saada kalvokerrokset irti toisistaan ja liukuminen vapaaksi. Kaikki monipuolinen liikunta ja liikkuvuusharjoittelu auttaa myös.

FASKIAN TOIMINTAHÄIRIÖITÄ VOIDAAN HOITAA TEHOKKAASTI FYSIOTERAPIALLA
Fysiohuoneella Armi hoitaa faskiaperäisiä ongelmia käyttäen hoitomuotona
-faskiamanipulaatiota myofaskiaalisia pisteitä käsittelemällä
-liikkuvuusharjoittelua
-hierontaa
-myofaskiaali- ja kinesioteippausta
-alipainehoitoa eli Lympha Touchia.

Lue lisää faskiamanipulaatio.fi